W 2016 roku po raz pierwszy ruch z urządzeń mobilnych czyli smartfonów, tabletów przebił ruch generowany z komputerów stacjonarnych i laptopów. Oznacza to nie mniej ni więcej, że każda strona internetowa (statystycznie) jest odwiedzana od dwóch lat częściej z telefonu niż ze zwykłego komputera. Stąd też niezwykle ważne dla osób posiadających strony www firmy, sklepu internetowego jest to, żeby strona działała i była czytelna na urządzeniu z małym ekranem.
Co to jest Mobile First Index?
Jest to zapowiedziana na 2018 rok aktualizacja sposobu indeksowania przez Google stron internetowych, która ma na celu promowanie stron posiadających funkcjonalną wersję mobilną. Po uruchomieniu Mobile First Index Google będzie stosować wersję mobilną strony jako stronę podstawową dla sprawdzenia jej zawartości (content) i na tej podstawie ustalenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Według informacji przekazanych przez Google, mobile first index ma zostać uruchomiony globalnie, a właściciele witryn zostaną o tym powiadomieni za pomocą komunikatu w Search Console.
Indeks mobilny będzie uruchamiany sukcesywnie – dokładne szczegóły nie są w chwili obecnej (maj 2018) znane.
Co dla Google znaczy funkcjonalna strona mobilna?
To taka strona, która dostosowuje się do ekranu urządzeń mobilnych, da się z niej łatwo korzystać np. na telefonie, jest bogata w treści, a przy okazji wczytuje się szybko i nie waży zbyt dużo.
Jak przygotować się na Mobile First Index?
Google przygotowało na swoich stronach dla webmasterów obszerne porady związane z uruchomieniem Mobile First Index. Spełnienie tych wskazówek może spowodować podwyższenie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie: na tej stronie.
Google zaleca by każdy posiadacz strony internetowej wykonał jak najszybciej test mający na celu określenie czy jego strona spełnia wymagania. Gdyby okazało się, że nie, zalecana jest jak najszybsze usprawnienie strony, tak by wersja mobilna była w pełni obsługiwana.
5 technicznych porad jak przygotować się na Mobile First Index.
- Zastosuj na swojej stronie dane strukturalne, które pomogą botom Google zrozumieć content, który masz na swojej stronie. Dodaj dane strukturalne zarówno dla produktów, które sprzedajesz w swoim sklepie internetowym jak i dla artykułów na blogu. Dobrym pomysłem jest dodanie jak największej ilości danych do produktów w sklepie internetowym (np. zdjęcie, opis, średnia ocen z recenzji, ilość recenzji, cena, informacje o promocji, breadcrumbs). Dodanie tych danych może spowodować wyświetlenie produktu z miniaturą zdjęcia, ocenami i ceną – badania dowodzą, że takie wyniki są częściej klikane niż wyniki bez danych strukturalnych. No i wyglądają o wiele lepiej:
- Sprawdź za pomocą testu optymalizacji mobilnej czy twoja strona jest już gotowa na Mobile First Index. Jeśli nie, zrób wszystko by usunąć błędy techniczne, pamiętaj o dodaniu oddzielnego pliku robots.txt jeśli twoja strona nie jest responsywna i korzysta ze struktury m.example.com.
Jeśli potrzebujesz nowej strony, która z łatwością przejdzie ten test, to zajrzyj tutaj i napisz do nas! - Jeśli strona, którą prowadzisz ma kilka wersji językowych, pamiętaj aby hreflang wskazywał na odpowiednią wersję językową – jest to szczególnie ważne w przypadku wspomnianych powyżej domen m.example.com!
- Dane meta czyli metadata – sprawdź dane meta by upewnić się czy możesz je podszlifować by uzyskać wyższy CTR na urządzeniach mobilnych.
- Prędkość ładowania – przeprowadź test prędkości by sprawdzić gdzie jeszcze możesz przyspieszyć swoją stronę. Może masz niezoptymalizowane zdjęcia (słyszałeś już o formacie WebP dla zdjęć?), może skrypty ładują się długo i jest ich dużo, a może czas odpowiedzi serwera jest bardzo długi. Tutaj możliwości jest naprawdę sporo i warto poświęcić czas by zoptymalizować stronę tak by ładowała się jak najszybciej. Według badań, jeśli strona w telefonie ładuje się powyżej 3 sekund większość użytkowników rezygnuje z jej otwarcia i wraca do strony z wynikami wyszukiwania by sprawdzić kolejny wynik na liście. Przykładem szybko ładującej się strony internetowej, która równocześnie jest responsywna może być np. smat7.pl.